förlora en evig abstinens...

...står det på en kallender jag fick av två vänner på min sextonde födelsedag år tvåtusenfem.
Det var förståss den underbara Anna som myntade uttrycket och levde på det ett bra tag. Det är oktober nu, hennes månad och uttrycket lyser mot mig fån väggen vid min säng.
Att förlora en evig abstinens.
Förut har det bara varit vackra ord mot en filosofisk bakgrund, ett fint uttryck som jag inte riktigt förstått vidden av, aldrig tänkt på djupet bakom.
I helgen har det kännts som om jag förlorade en evig abstinens.
Även om jag vet att kärleken till en människa sällan är evig, speciellt i ett så instabilt förhållande som mellan två ungdomar, så har jag alltid sett min kärlek till Älskling som oändlig. Han är en abstinens jag inte kommer undan, en värme jag inte kan leva utan, ett hopp och en varm hand.
Han är en nallebjörn och jag en koala.
Och även om äskling är min så är det inte längre villkorslöst, det är inte längre berusande, vilt och fritt. Det är inte längre kyssar och skratt i skolans trappor, vilda cykleturer genom fria nätter, dagar i ett rum med dator och själens musik.
Det är konflikter.
Det är gråt och skrik, anklagelser, missförstånd, dagar då jag inte orkar gå upp, dagar då jag inte orkar se, inte orkar prata.
Jag vill tillbka till hur det var förr, vilt och fritt och underbart.
Det vill inte han, han vill fråmåt, till vad, det vet jag inte.
Och min abstinens. Den är inte borta, den är starkare än någonsin.
Den är där, den bränner.
Men den är fölorad.
Förlorad på ett sätt jag inte kan förklara.
Förtroenden som försvinner, bilder som blir krossade och kärldek som blir stampad på av verkligheten, abstinens som drar sig undan, gömmer sig.
Jag kan älska honom när han sover. När han ligger tätt intill, jag med ryggen mot honom.
Jag kan älska hans säng, låta hans rum och täcke bli en omfamning, låta hans minsta ord, hans smeknamn bli min lycka.
Strunta i hans kropp och i det han säger, för vad betyder ett "jag älskar dig"?
Vad betyder det när han ändå inte håller om mig när vi sover, när vi ändå inte håller hand.
Vad betyder en dag då vi ändå inte pratar, ett bråk där vi ändå inte lysnnar?
Vad betyder en kram, en massage, en musikbattle mellan Beatless och Deth stars så hög att de stackars snickarna flyr på lunch, bara för att bevisa att just jag har rätt musiksmak?
Vad betyder ett alldeles för varmt bad för att jag fryser?
Vad betyder en fruktost på sängen och en lätt puss på pannan, ett mjukt "gumman då.." mot mitt hår?
Vad betyder en promenad och ett samtal om vampyrer?
Vad betyder det att älska, och att bli älskad, och att må bra tillsammans?
Vad är värt att offra, vad är värt att hålla fast vid?
Vad är värt för oss?
Jag kan sakta ta mig upp, sakta resa mig.
Med honom?
Mot honom?
Jag vet inte.
Hur kan man älska utan ett hopp om en framtid?
Hur kan man vika sig totalt bara för en kram?
Hur kan en livs lycka bero på en enda person?
Hur kan man förlora en evig abstinens
och endå ha den kvar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0