om man gar upp i vikt, blir man viktigare da? (och andra tankar fran internettaget)

Ciaaaaaaao!
GUD vad jag ar trott!!!
Jag holl pa att somna typ hela lektionen idag, och nar jag kom hem at jag lunch, och sen deckade jag typ en och en halv timme pa min sang.
Jag halvsov typ och tankte samtidigt som jag dromde, det var valdans mystiskt. Det hela avslutades med att jag dromde att jag vaknade typ tre ar in i framtiden och en massa personer hade flyttat in i min lagenhet har eftersom de tagit forgivet att jag akt hem. Sen ringde veckarklockan och jag steg upp, mycket forvirrad och med huvudvark.
 Jag passade pa att trosta mig sjalv med en dusch, och har nu upptackt ett system med vattnet i italien. I alla fall i duschen.
Det gar inte att duscha i en normal temperatur har.
Om ni kommer ihag det sa klagade jag de forsta dagarna (typ) pa att det inte gick att duscha varmt har, men det ar fel. Misstaget jag gjorde vara att forsoka blanda varmvatten och kallvatten i kranen, DET gar inte.
Om man vrider pa det miiiinsta, minsta kallvatten sa forandras genast alltihop till kallt; detta resulterar sjalvklart att jag numera ar tvungen att duscha kokhett hela tiden...

Aja.
Vad ar nytt har pa den italienska fronetn?

Jo!
Igar nar jag gick och strosade runt i koket hittade jag vaaaaaarldens gulligaste lapp, skriven av min lilla tedeska alldeles innan hon akte! Den var full av internskamt och uppmuntran och hur gulligt som helst skriven!
Dessutom hade hon tejpat fast den vid ett alldeles nytt paket te!!! (var gemensamma dryck)
 Sa jag passade pa att ta en kopp och smaka pa det.
Jag har borjat dricka te utan socker har nu, eftersom jag inte orkat slosa pengar pa varken det eller honung, och jag har upptackt att det inte bara ar sotman jag saknar med det, utan att socker faktiskt ar en fantastisk smakupphojare, och utan det sa smakar inte te lika mycket.
Efter Ps langa lektioner om att salt faktiskt ar en smakforstarkare sa har jag overvagt det som alternativ, men inte varit desperat nog att testa an.
Eftersom vattnet har ar sa ackligt dricker jag det namligen sallan, och eftersom te utan socker inte ar overdrivet gott sa har min nationaldryck blivit iste, eftersom man slipper tillsatta saker dar.
Jag har faktiskt tillockmed upptackt att jag tycker att mjolk (i alla fall har) ar ganska gott...

Det ar det med att aka utomlands: Nar jag gor det har jag en tendens att upptacka nya saker att ata och dricka; inte nodvandigtvis for att det inte finns i sverige, manga av sakerna jag borjat kopa nu finns sakert redan pa mitt jobb, men nar ag kommer till en ny stad och ett nytt land och ska handla till mig sjalv sa gar jag ofta med oppnare ogon och tittar mer efter nya saker.  Vilket gor att jag nu ater helt annorlunda an vad jag gjort forut.
Vilket ar bra, ville jag att mitt liv skulle gatt i exakt samma banor som forut hade jag lika garna kunnat stanna i sverige.

Ah sverige...
Jag far konstanta vaderrapporter darifran, och tydligen ska snon vraka ner i min lilla hemstad och varlden ska vara kall, vit och vacker. Och aven om jag njuuuter av var och sol har och trivs som om inte fisken i vattnet, men atminstane en flicka i varsolen sa kan jag inte lata bli att tanka med en viss langtan efter en snoig prommenad och massor av klader. Och varm choklad och vackra vita landskap.
Suck.

Och inte blir min langtan efter mina rotter mindre av att vi har en finne i var grupp i skolan nu heller.... (som foresten lamnade varldens gulligate kommentar har for ett tag sen, tack ^^) Och vi alltid far ova italienska genom att beratta saker om vara hemland och traditiationer.
Jag ar forstas stolt over att kunna beratta saker om sverige (pateriot som jag ar) men blir extremt paverkad nar han berattar saker om finland, eftersom halva mina rotter anda ligger dar, och jag slas av hur lite jag egentlien vet om halva min kultur.
Jag vet att jag en dag maste lara mig finska, och aka dit for att se hur det ar, och mitt nasta prijekt nar jag kommer hem kommer nog att vara att lasa kalevala (n).

Na, nu borjar det har inlagget bli ganska langt och sakert trakigt for er att lasa, och det vill vi ju inte.
Sa jag kan summera med att livet har flyter pa, jag trivs atminstane for tillfallet, och skolan ar anstrangande och hjarndodande, men rolig och jag trivs i min lilla grupp, trots att jag kanner mig nagot dum och ung, men mina klasskompisar ar trevliga damer och herre, och jag tycker om att vara dar.

Jag fortsatter mina experiment med grosaker, och de blir lyckade, jag fortsatter att lasa och tycker om det, och jag fortsatter att planera och tanka och leva och tja... allt fortsatter.
Jag aterkommer nog imorgon med ytterligare en styckesindelningsfri ordklump fran skolans datorer, och onskar er sa lange en fin kvall och dag.
Vi amo!

Kommentarer
Postat av: Lauri

Ciao!

Jag verkligen njyter av att lasa dina texter!! Tack for dem!

God forsattning ock valkommen en gang (eller flera ganger)till Finland.

Jag tycker att du klarar jatte bra i gruppen.

Du lar dig hela tiden mycket och gar framat.Gratulerar!

Allt gott dig onskar

Lauri

2009-02-12 @ 20:18:33
URL: http://archaeon.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag blir glad av dina blogginlägg ^^ Skönt att höra att du inte vantrivs där nere, som storasyster är det svårt att inte vara orolig för sin lilla sorella <3

Allt är bra här, jag älskar staden och Irn bru :D och alla kör som galningar, och på fel sida!! Skriver mer senare, nu ska det bli frukost och en dag med museum och bibliotek ^^

ti amo, sorella <3

2009-02-13 @ 11:16:08
URL: http://ardnasniduab.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0